MATA PELAJARAN : BAHASA MELAYU
TARIKH : 20 Ogos 2012
MASA : 8.45 – 9.45 pagi
TAHUN : 3 Mutiara
BILANGAN MURID : 30 orang (18 perempuan / 12 lelaki )
FOKUS UTAMA
|
5.0
|
Membaca kuat dengan kelancaran sebutan, intonasi dan
gaya pembacaan yang sesuai.
|
|
5.1
|
Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
|
||
Aras 2
|
i. Membaca
pelbagai jenis ayat dengan memberikan
penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.
|
||
FOKUS SAMPINGAN
|
9.0
|
Mencatat dan menyusun maklumat
|
|
9.2
|
Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada
bahan yang didengar atau dibaca.
|
||
Aras 1
|
i. Merekod
maklumat tentang sesuatu
perkara.
|
||
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pembelajaran, murid-murid dapat:
1. Menjawab
3 hingga 5 soalan secara lisan tentang Jalur Gemilang dengan
jawapan yang betul.
2. Membaca
dialog tentang Jalur Gemilang
dengan sebutan
dan intonasi yang betul dan gaya yang sesuai.
3. Mengenalpasti
dan menulis 4 hingga 5 maklumat penting tentang bendera
Jalur Gemilang.
|
||
SISTEM
BAHASA
|
Tatabahasa
|
Morfologi - Kata Adjektif
|
|
Sebutan dan intonasi
|
Membaca ayat
|
||
Kosa kata
|
berani / suci / pandai / biru gelap, dan sebagainya.
|
||
KEMAHIRAN BELAJAR
|
Kemahiran Bertutur
Kemahiran Membaca
Kemahiran Mendengar
Kemahiran Menulis
|
||
PENGISIAN KURIKULUM
|
Ilmu
|
Pendidikan Sivik dan Kenegaraan, Pendidikan Muzik
|
|
Nilai
|
Cintakan tanah air, keyakinan, menghormati, kerjasama,
patriotisme, kreatif
|
||
Kemahiran Bernilai Tambah
|
Kemahiran Berfikir – KBKK ( menjana idea )
menyusun
mengikut keutamaan
Belajar Cara Belajar – mendengar dengan telti / bacaan
mekanis / bacaan mentalis
- mencatat
Kecerdasan pelbagai – Kontekstual
verbal linguistik, muzik
|
||
PENGETAHUAN SEDIA ADA MURID
|
Murid pernah melihat Jalur Gemilang yang yang
dikibarkan di sekolah.
|
||
BAHAN SUMBER PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
Bahan maujud
Media Cetakan
Media elektronik & ICT
|
- Jalur Gemilang
- lembaran kerja
/ keratan poster Jalur
Gemilang (
Jigsaw Puzzle ).
- cakera padat /
komputer riba / slaid
powerpoint.
|
|
PENEKANAN KONSEP 5P
|
i.Penggabungjalinan
ii. Penyerapan
iii. Penilaian
iv. Pemulihan
v. Pengayaan
|
- Mendengar, bertutur, membaca, dan
menulis.
- Kajian Tempatan, Pendidikan Muzik,
Pendidikan
Sivik.
- Murid membaca dialog dengan intonasi
yang betul ,
sebutan yang jelas dan gaya
yang sesuai.
-Menulis perkataan berpandukan gambar
-Mengenalpasti dan menulis maklumat
|
|
LANGKAH / MASA
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Set
Induksi
(
5 minit )
|
1. Berbual
menggunakan
ayat yang betul.
2. Murid berbual secara
bertatasusila dengan
guru dan rakan-
rakan tentang
warna dan lambang
yang terdapat pada
bendera Jalur
Gemilang.
|
1. Murid dipanggil
secara rawak tampil
ke
hadapan.
2. Murid diminta
mencantumkan
keratan gambar Jalur
Gemilang.
3. Guru tunjukkan
bendera yang asal.
4. Guru dan murid
bersoal jawab tentang
Jalur Gemilang
a) Apakah yang kamu lihat ?
b) Apakah nama bendera
ini ?
c) Berapakah warna yang
terdapat pada bendera ini
|
Ilmu
·
Pendidikan Sivik
Nilai Murni
·
Patriotisme
KBT
·
Kecerdasan Pelbagai
Teknik
·
soal jawab
BBM
·
Bendera dan keratan gambar
Jalur Gemilang.
|
LANGKAH / MASA
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
||||
Kaitkan Jalur Gemilang
dengan pelajaran hari ini.
|
d) Berapakah jalur yang
terdapat pada bendera
ini ?
e) Mengapakah kita perlu
menghormati Jalur
Gemilang ?
|
KBKK
hubungkait
|
|||||
Perkembangan
Langkah 1
(15 minit)
|
1. Membaca dialog dengan
sebutan yang jelas, intonasi yang betul dan gaya yang sesuai.
slaid powerpoint
|
1.Guru tunjukkan slaid
dialog tentang Jalur
Gemilang pada
powerpoint.
2.Murid dibimbing
oleh
guru membaca dialog
secara berkumpulan
mengikut watak dalam
dialog.
3.Murid dibimbing oleh
guru membaca dialog
dengan sebutan dan
intonasi yang betul
mengikut tanda baca.
4.Murid secara bertiga-
tiga diminta membaca
teks dialog mengikut
watak masing-masing
dengan sebutan,
intonasi dan gaya
yang sesuai.
5. Guru meminta murid
menyatakan kata
adjektif pada dialog.
|
Ilmu
·
Pendidikan
Seni Visual
Nilai Murni
·
ketekunan
KBT
·
BCB
Bacaan mekanis
BBM
komputer riba, skrin putih, slaid
powerpoint.
|
LANGKAH / MASA
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
||||
Langkah 2
(15 minit)
|
1.Mengecam maklumat
pada dialog
2. Menulis maklumat
tentang Jalur
Gemilang
|
1. Guru mengedarkan
borang grafik.
2. Murid diminta oleh
guru mengenalpasti
maklumat penting
pada dialog
3. Murid diminta oleh
guru menulis maklumat
tersebut pada
lembaran kerja yang
diedarkan.
4. Guru membetulkan
struktur ayat,tulisan,
teknik membentuk
huruf, dan ejaan.
|
Ilmu
·
Kajian Tempatan
Nilai Murni
·
kreatif dan inovasi
KBT
·
BCB
Bacaan Mentalis /
Kemahiran menulis
BBM
lembaran kerja
|
||||
Langkah
3
(
7 minit )
|
Penilaian
|
1. Murid mengenalpasti dan
membaca 4-5 isi penting yang terdapat dalam dialog secara individu dengan
sebutan dan intonasi yang betul.
|
Nilai Murni
·
tekun
KBT-
BCB
Bacaan intensif
BBM
Petikan dialog
|
||||
langkah
4
(
7 minit )
|
Pemulihan
|
1.Murid dibimbing menyusun
perkataan bagi membetulkan struktur ayat.
2. Membaca semula ayat
yang disusun itu.
|
KBKK-
menyusun
mengikut keutamaan
|
LANGKAH / MASA
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Langkah
5
(
7 minit )
|
Pengayaan
|
1. Murid melengkapkan peta
minda berkaitan bendera Jalur Gemilang.
2. Murid menyemak jawapan
berpandukan petikan dialog.
|
KBKK –
verbal linguistik
|
Penutup
(
4 minit )
|
1. Aktiviti didik hibur.
2. Komen dan rumusan
daripada guru tentang
pencapaian murid
dalam aktiviti hari ini.
|
1. Guru mempamerkan slaid
lirik lagu Jalur Gemilang.
2. Guru meminta murid
menyanyi dengan iringan Muzik .
3. Guru memberi komen,
pendapat dan rumusan tentang aktiviti murid.
|
Ilmu
·
Pendidikan Muzik
Nilai Murni
·
kreatif
Kecerdasan
pelbagai- Muzik
BBM
cakera padat muzik, komputer riba,
slaid lirik lagu Jalur Gemilang.
|
No comments:
Post a Comment